عرصه تولیدات تلویزیونی در طی سالها، شاهد معدود چهره های ماندگار است که یکی از شاخص ترین آنها طی ربع قرن گذشته مهران مدیری است.
دیباچه: مهران مدیری از جمله هنرمندانی است که با حضور بیش از دو دهه در تلویزیون از همان سالهای ابتدایی حضورش در این رسانه توانست نظرهای بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. وی از سال 1372 با برنامهای تحت عنوان «پرواز 57» که جُنگ طنز بود، وارد تلویزیون شد. وی پیش از آن در حوزه تئاتر و رادیو فعال بود. پس از اولین حضور در تلویزیون در دهه 70، او با سریال «ساعت خوش» جان دیگر گرفت و بر محبوبیتش میان جوانان آن زمان اضافه شد و این محبوبیت در حال حاضر نیز ادامه دارد.
یکی از نقاط قوت کار مهران مدیری در کارهای طنز در مقام بازیگر، کارگردان و مجری، خلاقیت و به روز بودن و استفاده از موضوعات روز در کار است؛ شاهد این ادعا نیز سریال «پاورچین» است که در سال 81 در مقام کارگردان و بازیگر نقش اول در آن حضور داشت. این سریال در ابتدا نتوانست اقبال عمومی را به خود جلب کند اما پس از مدتی و با استفاده از موضوعات روز و بازیگرانی چون جواد رضویان، سحر ولدبیگی و شقایق دهقان توانست مسیر درست این سریال را پیدا و این مجموعه را به یکی از محبوبترین سریالهای تلویزیون مبدل کند. همچنین سیامک انصاری که تا پیش از این سریال در نقش طنز موفق نبود را به عنوان یکی از چهرههای طنز معرفی کرد و درخشید.
این روزها او مجموعه «دورهمی» را روی آنتن دارد و همچنین در حال ساخت اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «ساعت 5 عصر» است که البته تنها بازیگر این فیلم سینمایی را نیز سیامک انصاری ایفا میکند.
شاید مهمترین دلیل موفقیتهای «دورهمی» نیز به حضور مهران مدیری بر گردد. در فاز اول این مجموعه، مدیری تنها به عنوان مجری در آن مشغول بود و هم اکنون علاوه بر اجرا، کارگردانی کار را نیز بر عهده دارد. این مجموعه در ابتدا با بخش نمایشی خود در میان مخاطبان جا افتاد که بازیگرانی چون شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، سیامک انصاری، مهدی نادری و سروش جمشیدی در آن ایفای نقش میکردند. اما پس از تغییرات اعمال شده در کادر کارگردانی مجموعه و کنارهگیری شقایق دهقان از بازیگری، بخش نمایشی به شکل پس زمینه در قالب برنامه «دورهمی» اجرا شد که البته به زعم نویسنده یادداشت، بهترین اتفاق ممکن برای این مجموعه افتاد.
مهران مدیری در سری جدید «دورهمی» با استفاده از هوش و ذکاوت بالا و با استفاده از قدرت خود در اجرا، توانست بخشهای این برنامه را به گونهای کنار هم بچیند که اگر بخش نمایشی کار نیز روی آنتن نرود، خللی در برنامه وارد نخواهد شد. البته حضور شخص مهران مدیری به عنوان یک «شومن» اتفاق خوبی برای این برنامه است و استقبال از آن را دوچندان کرده است.
مهران مدیری، خلاق است، از پروژه های بزرگ و پر پرسوناژ و یا حضور جمعیت هراس ندارد، آرامش خود را از دست نمی دهد، از نزدیک شدن هوشمندانه به خطوط قرمز نمی ترسد و با مردم صمیمی است. همه این ویژگی ها به همراه یارانی وفادار به او کمک کرده تا حتی اگر از رسانه ملی برود و یا در نمایش خانگی نتواند سریالش را به سرانجام برساند، کماکان مخاطب را همراه خود دارد.
نکته آخر اینکه گرچه تعداد زیادی از فعالان عرصه طنز تلویزیون و سینمای این روزهای کشور، از تیم اولیه مهران مدیری جدا شده اند اما کماکان او بی رقیب می نماید و چه به لحاظ سبک، کیفیت و توان مدیریت هنوز یکه تاز میدان عرصه تولیدات تلویزیونی است.
باید دید که آیا او تجربه های کمتر موفق عرصه نمایش خانگی را در اولین اثر سینماییش تکرا رمی کند و یا رقیبی جدی برای هنرمندان حاضر در عرصه سینما خواهد شد؟