فقط گیلان و مازندران پتانسیل تولید برنج دارند

یک مقام مسئول در وزارت جهاد با بیان اینکه به جز استان‌های گیلان و مازندران سایر استان‌های کشور ظرفیت تولید برنج ندارند، گفت: ممنوعیت کشت برنج در استان‌های فاقد ظرفیت نیازمند تصویب قانون است.
به گزارش مهر کاوه خاکسار با بیان اینکه تولید برنج با تاکید بر طرح افزایش ضریب خوداتکایی  پایدار می‌شود، از تهیه و تدوین طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج با محور اقتصاد مقاومتی در کشور خبر داد.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: این وزارتخانه  با بررسی‌های آسیب‌ شناسانه، طرح افزایش ضریب خوداتکایی برنج را با محوریت اقتصاد مقاومتی تهیه و تدوین کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه کشاورزی از محورهای اقتصادی کشور و مهمترین رکن تامین کننده امنیت غذایی و اجتماعی است، افزود: برنج یکی از محصولات اساسی و استراتژیک در کشور به شمار می‌رود و نقش تعیین‌کننده‌ای در ترکیب غذایی جامعه دارد.خاکسار با تاکید بر اینکه در تولید این محصول، آب به عنوان مهمترین چالش کشور باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد : مصرف آب در تولید برنج بسیار بالاست به همین دلیل برنامه‌ها و طرح‌ها باید در جهت کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری تهیه، تدوین و اجرا شود.
وی تصریح کرد: استان‌های حاشیه دریای خزر به لحاظ شرایط اقلیمی، مقدار آب مصرفی و سابقه کشت باید به عنوان مناطق متمرکز عمده تولید این محصول در نظر گرفته شوند و به لحاظ محدودیت جدی آب استمرار کشت برنج در مناطق دیگر کشور نمی‌تواند مورد حمایت قرار گیرد. وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی پایدار و این خود نیازمند راهکارهایی است تا همه افراد جامعه، الزام به اصلاح رفتارهای مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح نهادینه و به یک رفتار پایدار و در نهایت به یک فرهنگ در تمامی عرصه‌های مصرف تبدیل شود.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :