طی روزهای آینده؛ قیمت طلا به اوج بازمی‌گردد

قیمت طلا به اوج بازمی‌گردد
قیمت‌های تولیدکننده داغ‌تر از حد انتظار نتوانست شرایط متفاوتی را برای بازار طلا رقم بزند. به نظر می‌رسد قیمت‌ها هفته دوم خود را بالای سطح ۲۴۰۰ هزار در هر اونس به پایان برسانند و تحلیل‌گران به دنبال حرکت بالقوه به بالاترین سطح تاریخی خود هستند.

قیمت طلا به اوج بازمی‌گردد
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز به نقل از کیتکونیوز، قیمت طلا در مقایسه با هفته گذشته، هفته‌ای باثبات‌تر پشت سر گذاشت؛‌ با این حال قیمت طلا همچنان یک درصد کمتر از بالاترین سطح قیمتی خود قرار دارد.

قیمت‌های روز پایانی در حالی رقم خورد که شاخص قیمت تولیدکننده کمی از طلا فاصله گرفت و در نهایت فلز زرد توانست سطح حمایت بحرانی خود را در ۲۴۰۰ دلار در هر اونس حفظ کند. برای برخی از تحلیل‌گران، این نشانه‌ای قوی از پایان مرحله تثبیت طلا است.

طلا به دنبال اظهارات نسبت بدبینانه جروم پاول رییس فدرال رزرو، همراه با تورم پایین‌تر از سطح انتظار در شاخص قیمت مصرف کننده، شاهد یک حرکت صعودی جدید است. شاخص قیمت مصرف کننده هسته که بدون در نظر گرفتن قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی محاسبه می‌شود، طی ۱۲ ماه گذشته ۳ درصد افزایش یافته و تورم سالانه در کمترین سرعت خود از آپریل ۲۰۲۱ تاکنون قرار دارد.

در همین حال، جروم پاول در کپیتول هیل به کنگره هشدار داد که خطرات برای اقتصاد در وضعیت متعادلی قرار دارند. پاول در اظهارات خود عنوان کرد: تورم بالا تنها خطری نیست که در حال حاضر با آن روبرو هستیم.

رابرت مینتر یکی از تحلیل‌گران در این باره اعلام کرد: این دو عامل طلا را به سطحی خواهد رساند که منتظر آن بوده است. مینتر اضافه کرد: دلایل قوی برای کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر وجود دارد؛ اگر به میزان بدهی مصرف کننده نگاه کنید، برای ایجاد مشکلات واقعی در اقتصاد، استرس زیادی در بازار کار لازم نیست. اگرچه رکود دور از ذهن به نظر می‌رسد اما همه چیز به فدرال رزرو بستگی دارد.

بررسی گزارش‌ها و تحلیل تحلیل‌گران بیانگر آن است که بازارها بیش از ۹۰ درصد احتمال کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر پیش‌بینی می‌کنند.

نعلیم اسلم استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری بازار سرمایه زایه در این باره عنوان کرد: در این مرحله، کاهش نرخ بهره در سپتامبر یک معامله تمام شده است. اگرچه هفته آینده شاهد انتشار برخی گزارش‌های مهم اقتصادی خواهیم بود، اما برخی از تحلیل‌گران بازار انتظار ندارند که هیچ‌یک از داده‌ها انتظارات بازار را تغییر دهد و همین مساله به حمایت از حرکت جدید طلا دامن خواهد زد.

کارستن فریچ تحلیل‌گر کالایی کامرزبانک نیز معتقد است که قیمت طلا در هفته آینده به بالاترین سطح خود خواهد رسید. کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر در حال حاضر تقریبا به طور کامل تصمیم گیری شده و تصمیم برای کاهش دیگری نیز تا پایان سال وجود دارد. بنابراین، قیمت طلا می‌تواند در روزهای آینده به بالاترین حد خود از ماه می بازگردد.

اگرچه در حال حاضر همه نگاه‌ها به فدرال رزرو دوخته شده، اما اقتصاددانان هفته آینده تمرکز خود را به سمت بانک مرکزی اروپا معطوف خواهند کرد، چرا که تصمیم خود را در مورد نرخ بهره روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. بازارها انتظار دارند بانک مرکزی اروپا پس از کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن، نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

با این حال، این سوال باقی می‌ماند که آیا بانک مرکزی درها را برای کاهش مجدد نرخ بهره در سپتامبر باز نگه می‌دارد یا خیر؟

در حالی که یک موضع بدخواهانه باعث تضعیف یورو در برابر دلار‌ آمریکا می‌شود و یک باد مخالف بالقوه برای طلا ایجاد می‌کند، تحلیل‌گران به روند بزرگتری در بازار اشاره می‌کنند. با کاهش هزینه فرصت‌های موجود، کاهش نرخ بهره جهانی موجب صعودی شدن قیمت طلا خواهد شد.

طی هفته گذشته شورای جهانی طلا اشاره کرد که تقاضای سرمایه‌گذاری در اروپا در ماه گذشته، همزمان با کاهش نرخ بهره افزایش یافته است.

1403/04/23

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :