با تقویت دلار و افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری؛

طلا عقب نشینی می‌کند
قیمت طلا در روزهای پایانی هفته معاملاتی به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و تا امروز پنجشنبه فعال‌ترین قرارداد آتی طلا در ماه آگوست با کاهش بیش از ۲۲ دلاری معادل ۰.۹۶ درصدی، به قیمت ۲هزار و ۳۰۹ دلار معامله شد.

طلا عقب نشینی می‌کند
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویا نیوز به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو به نقل از کیتکو نیوز، یکی از عوامل اصلی کاهش قیمت طلا، تقویت ارزش دلار آمریکا است که در برابر ین ژاپن به بالاترین سطح خود در ۳۸ سال گذشته رسیده است. ماساتو کاندا دیپلمات ارشد ارز ژاپن، نگرانی جدی خود را در مورد کاهش سریع ارزش ین ابراز کرده است. تصمیم بانک ژاپن BOJ، برای حفظ سیاست‌های نرخ بهره پایین و محرک خرید اوراق قرضه تا ماه جولای به ضعیف‌تر شدن ین کمک کرده است. در حال حاضر، دلار در برابر ین ۰.۷۱ درصد افزایش یافته در نرخ ۱۰۶.۸۱۱ ین در ازای یک دلار ثابت شده است.

افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده که ۵ تا ۷ واحد پایه در سراسر منحنی افزایش یافته است، بر فشار بر طلا افزوده است. حراج اخیر اوراق پنج ساله نتایج قابل قبولی با پیشنهاد غیرمعامله‌ای بالاتر از حد متوسط نشان داد.

اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو بیشتر بر احساسات بازار تاثیر گذاشته است. لیزا کوک یکی از روسای فدرال رزرو، پیشرفت در کنترل تورم و کاهش تدریجی نرخ بیکاری را تایید کرده اما در عین حال جدول زمانی مشخصی برای کاهش نرخ بهره تعیین نمی‌کند. در همین حال، میشل بومن یکی دیگر از روسای فدرال رزرو اعلام کرد که هنوز زمان شروع کاهش نرخ بهره نرسیده و حتی احتمال افزایش نرخ بهره در صورت تداوم تورم وجود دارد.

این تحولات درست پیش از انتشار شاخص مهم هزینه‌های مصرف شخصی PCE، که روز جمعه (۸ تیر ماه) ارائه می‌شود، در حال انجام است. اقتصاددانانی که توسط داو جونز و وال استریت ژورنال مورد نظرسنجی قرار گرفتند، کاهش قیمت مصرف کننده را برای ماه قبل پیش کردند. انتظار می‌رود «هزینه‌های مصرف شخصی اصلی» بدون احتساب هزینه‌های غذا و انرژی به پایین‌ترین سطح خود از مارچ ۲۰۲۱ تاکنون برسد.

اگر گزارش PCE با پیش‌بینی‌ها مطابقت داشته باشد، می‌تواند نشان دهد که تورم به سمت هدف فدرال رزرو در حرکت است. این ممکن است فدرال رزرو را ترغیب کند تا علیرغم اظهارات تندروانه اخیر برخی از مقامات فدرال رزرو، در اوایل سپتامبر، روند کاهش نرخ بهره آغاز شود.

جروم پاول رییس فدرال رزرو پیش از این بر نیاز به اطمینان بیشتر به داده‌های اقتصادی قبل از اعمال سیاست تعدیل، تاکید کرده بود. در واقع یک شاخص هزینه‌های مصرف شخصی PCE مطلوب می‌تواند آغازی برای «رشته داده‌های اقتصادی خوب» باشد که فدرال رزرو به سرعت به دنبال آن است و به بالقوه راه را برای کاهش نرخ بهره زودتر از آنچه اخیرا توسط لیزا کوک و میشل بومن پیشنهاد شده، هموار می‌کند.

ترکیبی از قدرت دلار، افزایش بازدهی و سیگنال‌های متفاوت از سوی مقامات فدرال رزرو و همچنان به ایجاد فضای چالش برانگیز برای قیمت طلا در کوتاه مدت ادامه می‌دهد. با این حال، گزارش آینده شاخص هزینه‌های مصرف شخصی PCE، می‌تواند به طور قابل توجهی بر تصمیم سیاست آتی فدرال رزرو و به همان ترتیب بر احساس بازار برای قیمت گذاری طلا تاثیر بگذارد.

1403/04/07

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :