بررسی چالش‌های تولید و صادرات قارچ خوراکی

کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در بیست‌وچهارمین نشست خود، مشکلات و مسائل صنعت قارچ کشور در حوزه تولید و صادرات را با حضور صاحبان این صنعت و کارشناسان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی مورد بحث و بررسی قرار داد.
در ابتدای بیست‌وچهارمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، رییس هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با تشریح وضعیت تولید و بازار مصرف قارچ خوراکی در کشور، گفت: سرانه مصرف این ماده خوراکی در ایران 1.2 کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف آن در جهان حدود 4 کیلوگرم است.
محمدحسن افشار با بیان اینکه تولید قارچ خوراکی در کشور مطابق با استانداردهای جهانی است، افزود: به‌رغم وجود واحدهای تولیدی قوی در این بخش، متاسفانه شاهد حضور واحدهای غیرمجاز کشت قارچ از طریق اعطای وام‌های خوداشتغالی یا تسهیلاتی که بسیج سازندگی از محل اعتبارات اقتصاد مقاومتی در اختیار جوانان قرار داده است، هستیم که این اتفاق تا حدود زیادی بازار تولید این بخش را دچار اخلال کرده است.
رییس هیات مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی همچنین از تشکیل صندوق تضمین بازار قارچ و حمایت از تولید و توسعه این محصول توسط انجمن پرورش‌دهندگان و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.
افشار یکی دیگر از برنامه‌های این انجمن را توسعه بازارهای صادراتی و شناسایی ظرفیت بازار کشورهای منطقه عنوان کرد و یکی از مشکلات این بخش را ناهماهنگی‌ها در گمرک و بروز مشکلات در نقل و انتقال قارچ به عنوان محصولی که فسادپذیری سریعی دارد، دانست.
وی در همین زمینه یکی از مشکلات صادرات این بخش را وجود مشکل در حمل قارچ صادراتی به کشور عراق عنوان کرد و پیشنهاد انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی را استفاده از کانتینرهای یخچال‌دار مطرح کرد که به ‌علت مشکلات گمرکی و تعرفه‌ بالا همچنان ناممکن شده است. افشار یکی از زمینه‌های تجارت با روسیه را صادرات قارچ خوراکی به صورت کنسرو شده عنوان کرد که به گفته وی، با ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن، می‌توان به این بازار دست یافت.
این فعال صنعت قارچ خوراکی همچنین به وجود بورس شفاهی در منطقه ستارخان تهران اشاره کرد که به گفته وی، با توجه به اینکه این بورس نامتعارف به‌وجود آمده و بستری برای عرضه قارچ به‌صورت روزانه، بی‌کیفیت و غیربهداشتی ایجاد شده، از شهرداری تهران خواسته شده است که با ایجاد فضایی مناسب برای استقرار و حضور انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی در این منطقه، از عرضه قارچ غیربهداشتی جلوگیری شود.
افشار، یکی از راه‌حل‌های رفع این‌گونه مشکلات را ایجاد پایانه تخصصی برای عرضه، فروش و حمل و نقل قارچ خوراکی عنوان کرد.
در ادامه این نشست، سیدمحمد کیایی به نمایندگی از دفتر امور گلخانه‌های گیاهان دارویی و قارچ وزارت صنعت، معدن و تجارت، به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.
کیایی به اعطای تسهیلات برای ایجاد 9000 واحد تولیدی قارچ توسط بسیج سازندگی اشاره کرد که به گفته وی، حدود 4500 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است. او همچنین تاکید کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت با ایجاد خوشه‌ها و هدایت واحدهای تولیدی در جهت ساماندهی این واحدهای تولیدی گام برداشته است.
وی همچنین به بیان برخی اقدامات صورت گرفته از سوی این دفتر اشاره کرد و افزود: پیگیری بیمه واحدهای کشت قارچ، پیگیری صندوق حمایت از تولید قارچ، پرداخت یارانه حمل و نقل صادرات مواد فسادپذیر از جمله قارچ، پیگیری مشکلات صادرات به عراق، پیگیری تغییر کد مالیاتی کمپوست، استانداردسازی واحدهای تولید قارچ و ارایه تسهیلات به میزان 30 درصد قیمت تجهیزات از جمله اقداماتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای بهبود تولید و صادرات این محصول انجام داده است.
کیایی در عین حال از اعطای تسهیلات برای احداث واحدهای تولیدی با ظرفیت بالای 200 تن و اعطای تسهیلات توسعه‌ای و سرمایه در گردش بدون هیچ‌گونه محدودیتی از نظر ظرفیت تولید از سوی این وزارتخانه به فعالان صنعت تولید و پرورش قارچ خوراکی خبر داد.
امکان دریافت تسهیلات از محل منابع داخلی بانک‌ها، منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات اصلاح و نوسازی واحدهای تولید قارچ با بهره 9 درصد و دریافت 30 تا 50 درصد یارانه محصولات کشاورزی از دیگر تسهیلاتی است که وی در این نشست به آن اشاره کرد.
در ادامه این نشست، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در جمع‌بندی موارد و مباحث مطرح شده در ارتباط با صنعت قارچ خوراکی، از انجمن پرورش‌دهنگان قارچ خواست طی سه نامه موارد مطرح شده پیرامون مسائل و مشکلات بهداشتی در تولید قارچ جهت انعکاس به وزارت بهداشت، موضوع جانمایی و ورود به حریم واحدهای تولیدی به منظور بررسی در شورای گفت‌وگوی استان و جلوگیری از عرضه قارچ بی‌کیفیت و غیرمجاز با پیگیری از شهرداری تهران و طرح در شورای گفت‌وگوی استان را به کمیسیون منعکس کند تا از طریق مراجع ذی ربط مورد پیگیری قرار گیرد. در پایان این نشست نیز، محمد عیدیان مشاور اتاق تهران با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، به پروژه‌های مصوب 14گانه در سال 1395 برای وزارت جهاد کشاورزی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ریاست‌جمهوری و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذی‌ربط اشاره کرد و از تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران به مدیریت استاندار تهران و دبیری رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :