منابع انسانی وآموزش درصنعت گردشگری مازندران

به نام خداوند جان وخرد

منابع انسانی وآموزش درصنعت گردشگری مازندران

۲۵فروردین مصادف باروزملی منابع انسانی است.گردشگری صنعت خدماتی وانسان محوراست وازنظراشتغال نسبت به دیگرصنایع به نیروی انسانی بسیاربامهارتهای گوناگون نیازداردوفرصت های شغلی متعددی رابوجودمی آورد.همچنین به نسبت سرمایه گذاری که درآن صورت می گیردجذب نیروی کاربویژه قشرجوانان درآن قابل توجه می باشد.
گردشگری چون یک صنعت کاربراست،بسیاری ازخدمات آنرانمی توان باماشین وفن آوری جایگزین کرد.علاوه براشتغال مستقیم این ویژگی راداردکه زمینه فعالیت های دیگرمرتبط باگردشگری دردیگرصنایع وامورخدماتی رارونق دهد،واشتغال رادراین بخشهابه عنوان موتورمحرکه بسترسازی وایجادنماید.
باهمه ویژ گی هایی که صنعت گردشگری درزمینه ایجاداشتغال وکارآفرینی دارد،وابستگی شدیدآن بدلیل کاربربودن این صنعت به منابع انسانی ازپایه های اساسی درتضمین حیات وارتقاآن خواهدبود،بنابراین آموزش وارتقادانش افرادشاغل مستقیم درزمینه تخصصی ومشاغل مرتبط به ارائه خدمات به گررشگران درزمینه آموزش عمومی حائزاهمیت است.چون این صنعت ماهیت تولیدومصرف راهمزمان برخوردارهست،متاثرازارتباط دوسویه بین میربان ومهمان است ومحصول این تعامل یاتجربه موفق ورضایت مهمان است ویاتجربه ناموفق وعدم رضایت مندی ،که برتصمیم گیری مهمان درتجربه دوباره ویاعدم تکراردرانتخاب آن مکان ویادرموردمقصدسفرتاثیرگذارخواهد بود.
باتوجه به جایگاه خاص کارکنان این صنعت وشاغلین دربخش های مرتبط به آن جهت توسعه مهارتها واستانداردهای ارائه خدمات نیازمندبه برنامه ریزی توسعه منابع انسانی باشناسایی وانتخاب افرادمناسب درمسولیت مناسب است.انسان توسعه یافته وتوانمند موجب توسعه پایداروپیشرفت جامعه می شود.
مازندران استانی باپذیرش چندمیلیونی گردشگرداخلی وچندین هزارنفری گردشگرخارجی ازبازارهای هدف داخلی وخارجی است وازمقاصدبرتردرحوزه گردشگری داخلی وبدلیل برخورداری ازمنابع وظرفیت هادرسندآمایش استان ازارکان اصلی توسعه محسوب می گردد،همه مواردذکرشده ضرورت بهره گیری ازمنابع انسانی مناسب وحرفه ای درزنجیره ارزش خدمات گردشگری رااجتناب ناپذیرمی کند. دراین زنجیره ارزش حداقل نیروی انسانی۲۲دستگاه که دارای احکام تکلیفی درسندراهبردی توسعه گردشگری قراردارند،دراین مهم قرادارند که توجه به آموزش عمومی وبعضاتخصصی آنهادرفضای پررقابتی این عرصه که سیاست پراکندگی جغرافیایی گردشگران حاکم شده و۳۰استان دیگرباایجادامکانات وفضاهای جدیدهدف گذاری جهت سهم بیشترازاین بازاررقابتی دارند،می تواندبه عنوان یک مزیت رقابتی مهم محسوب گردد.گردشگری دردوره ای قرارگرفته که بایدنیازهای منطفی آنهادقیقاشناسایی وباکیفیت مطلوب برآورده شود،چون بانسلی ازگردشگران آگاه که به حقوق شان آشناهستند،مواجه هستیم.رضایت آنهاباتجربیات احساسی موجب وفاداری بلندمدت ومشتری وفادارکه مبلغ موثرترین نوع تبلیغ یعنی دهان به دهان می شودوبه دیگران توصیه سفربه استان را می نمایدوچون ویروسی حاصل عملکردکارکنان ومدیران عملیاتی باارائه کیفیت مهماننوازی ایفا نقش خو اهدکرد.
اهمیت اموزش منابع انسانیوتوانمندسازی آنها درتاسیسات گردشگری به مثابه زیرساخت نامحسوس اعم ازاقامتی،پذیرایی،سرگرمی وتفریحی،دفاترخدمات سیاحتی وجهانگردی وهمچنین راهنمایان گردشگری ومدیران فنی به مراتب دارای تاکید واهمیت بیشتری به نسبت سایربخش هاست،بخاطرتماس وارتباطمستمرکارکنان بخشهای مختلف بامهماناان ومشتریان میباشد.
امکاناتوتسهیلات اتاق ها،تجهیزات وامکانات لابی،روم سرویس،کیفیت غذا ونوشیدنی،کافی شاپ و….قسمت های محسوسی هستندکه درخدمت ویاخدمات به مهمانان می دهند.امابه عملکردمنابع انسانی است که بایدبیشترموردتوجه مدیران قرارگیرد.کارکنان بدلیل ارتباط دوسویه بایدتوجهات خودرابه نیازهای احساسی مهمانان معطوف وتجربیات احساسی آنها راشکل دهندوروحیه وفاداری رادرآنهاتقویت وایجاد کنند.
درپایان آنچه که سرمایه های فیزکی سرمایه گذاران درقالب های مختلف تاسیسات گردشگری باعناوینی جون هتل،هتل آپارتمان،متل،واحدهای پذیرایی و….راحفظوارتقا خواهدداد،سرمایه بسیارمهم انسانی است،که باآموزش وتوانمندسازی همه کارکنان درپست ها ومسولیتهای متعدددریکواحدگردشگری ازمدیریت تاپایین ترین سطح مسولیتی امکان پذیرومحقق خواهدشد.
آموزش هزینه نیست،سرمایه گذاریست.
بااحترام
دکترمهران حسنی
دبیرونائب رییس انجمن گردشگری پایدارسبزمازندران

1403/1/26

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :