معاف شدن اغلب حقوق بگیران از مالیات با تصویب لایحه پیشنهادی دولت

بر اساس لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده، هزینه‌های معیشتی از مجموع درآمد خانوار کاسته شده و مابقی آن مشمول مالیات می‌شود؛ بدین ترتیب بسیاری از کارگران و کارمندانی که با قوانین فعلی مشمول مالیات هستند، از پرداخت مالیات معاف شده و بار مالیاتی بر دهک‌های بالاتر متمرکز شده و عدالت مالیاتی برقرار خواهد شد.
دولت سیزدهم در آبان امسال لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را با هدف برقراری نظام مالیاتی عادلانه به مجلس ارسال کرد. در این لایحه، اصلاحاتی در نظام مالیاتی کشور پیشنهاد شده که در نتیجه آن، مالیات برای کم‌ درآمدها کاهش و برای پردرآمدها افزایش می‌یابد. در صورت تصویب این لایحه در مجلس، ضمن افزایش درآمد مالیاتی دولت، عدالت مالیاتی محقق خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از ایرنا، یکی از اصلاحات انجام شده در این لایحه، کسر هزینه‌های معیشتی مودیان مالیاتی از کل درآمد آنان است. در حال حاضر عمده هزینه‌های خانوار که هزینه‌های مسکن و اجاره، هزینه تحصیل مودی و اعضای خانواده، هزینه‌های درمان را شامل می‌شود از درآمد مشمول مالیات مودی کسر نمی‌شود. این مسئله باعث می‌شود فشار مالیاتی بر مودیان حقوق بگیر بیشتر باشد. با کسر این هزینه‌ها، درآمد بسیاری از حقوق بگیران از سقف مجاز معافیت مالیاتی که ۱۰۰ میلیون تومان در سال عنوان شده است، تجاوز نمی‌کند. به همین دلیل بخش زیادی از افراد حقوق بگیر معاف از پرداخت مالیات خواهند شد.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این زمینه عنوان کرد: مالیات، ابزاری در دست دولت است و می‌تواند از آن در راستای ایجاد عدالت بهره بگیرد. به طور مثال، اینکه تا الان هزینه‌های معیشتی را در مالیات ستانی مدنظر قرار نمی‌داده‌ایم و الان در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم این موضوع مورد توجه قرار گرفته، یکی از نمودهای ایجاد عدالت مالیاتی است.

1402/11/9

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :