رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: دستگیری چند سردفتر به دلیل کلاهبرداری، فروش مال غیر و جرایم سازمان یافته


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه برخی از سردفتران دستگیر شدند.
حسن بابایی اظهار داشت: در هفته گذشته پرونده کیفری تشکیل شده که متاسفانه برخی از سردفتران دستگیر شدند بنابراین به دادستان انتظامی سردفتران و دفتریاران کشور توصیه اکید کردیم که بحث بازدیدها و نظارت‌ها را به شدت پیگیری کنند؛ همچنین معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد در حوزه فناوری نظارت‌های هوشمند را پیش از گذشت تقویت کند.
وی ادامه داد: سند به عنوان مهم‌ترین ادله مورد استناد دستگاه قضایی است و در هم تنیدگی سازمان ثبت و قوه قضاییه شاید از این بابت باشد که ما عهده‌دار مسئولیتی هستیم که علاوه بر تنظیم روابط اقتصادی و اجتماعی افراد، سند مورد استناد مقامات قضایی را تنظیم می‌کنیم که مبنای صدور حکم قضایی است
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: سند رسمی شالوده‌ای از دو دلیل اعم از ترکیبی از اقرار و شهادت است اقرار از این بابت که وقتی سندی تنظیم می‌شود طرفین امضا می‌کنند و می‌پذیرند و شهادتی را منتسب به سردفتر و و دفتر یار داریم. افرادی که به عنوان امنای قوه قضاییه پس از امضای طرفین این سند را تایید می‌کنند.
بابایی گفت: اقدامات دیگر سردفتران در دفترخانه‌ها احراز صلاحیت طرفین، تشخیص نوع عقد و سند است. در دفترخانه سردفتر و دفتر یار باید شرایط صحت عقل را احراز کند و اگر سردفتر برای یک مجنون و مکره سند تنظیم کند مسئولیت مدنی و کیفری دارد.
وی اظهار کرد: فناوری در دفاتر اسناد رسمی و سامانه‌های سازمان ثبت اسناد نیز نسبت به سنوات گذشته نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. دفاتر سنتی جمع آوری شده اند و در حال حاضر تصدیق الکترونیکی داریم و می‌توانید به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید و احراز هویت صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از ایسنا، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: با فناوری از بسیاری جعل‌ها جلوگیری شده است و فناوری به صحت معامله و احراز طرفین کمک می‌کند تا معامله و سند با کمترین خطا تنظیم شود. در مدت زمان کوتاه ۴ روز مراسم تحلیف برگزار شده است که ماحصل زحمات معاونان اسناد سازمان ثبت اسناد کشور است.

1402/11/3

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :