مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد:سرطان‌زایی نمک دریا و سنگ نمک


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به مصرف زیاد نمک در ایرانی‌ها، در عین حال ضمن تاکید بر لزوم مصرف نمک یددار، نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر نمک‌هایی تحت عنوان سنگ نمک، نمک دریا، نمک صورتی و … هشدار داد.
دکتر احمد اسماعیل‌زاده در نشست خبری پویش ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با محوریت نمک یُد دار و لبنیات، گفت: از اول تا هفتم بهمن ماه پویش جدیدی در ادامه پویش ملی سلامت خواهیم داشت. در واقع این پویش جدید با موضوع نمک و شعار « انتخاب همه: نمک کم، اما تصفیه شده یددار» و سپس هشتم تا پانزدهم بهمن ماه با موضوع لبنیات و شعار «از کودکی تا پیری، لبنیات دوست سلامتی» برگزار خواهد شد.
وی تاکید کرد: یکی از عوامل خطر عمده فشارخون مصرف نمک زیاد است. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف نمک در کشور ما دو برابر حد استاندارد است.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: بر این اساس مردم باید بدانند نمک‌های بازار تحت عنوان نمک دریا، سنگ نمک، نمک صورتی و… مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد. این نمک‌ها حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین هستند که سرطان‌زا هستند و سنگ کلیه ایجاد می‌کنند و اگر افراد از این نمک‌ها استفاده کنند دچار کمبود ید شده و در نتیجه عوارضی مثل سقط جنین، عقب ماندگی و اختلالات ذهنی رخ می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر اسماعیل‌زاده با تاکید بر لزوم‌ کاهش مصرف نمک نیز اظهار کرد: جایگزین‌های متعددی برای نمک مانند سرکه، آبغوره، آبلیمو و… وجود دارد تا غذا طعم بگیرد و لزومی ندارد به همه غذاها نمک اضافه کنیم. اگر می‌خواهیم نمک یددار تصفیه شده به غذاها اضافه کنیم برای اینکه ید به بدن برسد باید نمک را اواخر پخت اضافه کرد چون حرارت زیاد و مداوم ید را از بین می‌برد.
وی ادامه داد: نمک باید در بسته‌های رنگ تیره در جای خشک و خنک نگهداری شود.

1402/10/27

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :