معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست :سالانه ١٢ هزار حیوان در کشور زنده‌گیری می‌شود


معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در سال بین ۶ تا ١٢ هزار پستاندار و پرنده در کشور زنده‌گیری و وارد بازار خرید فروش می‌شود، عدد بسیار بالایی است و بخش عمده‌ای هم از کشور خارج می‌شود.
حسن اکبری در اولین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش افزود: ایران مقصد قاچاق پرندگان زینتی نیز است که از شرق وارد کشور می شوند.
وی اظهارداشت: ٣ هزار مرکز درمانی حیات وحش در کشور وجود دارد که سالانه بیش از ١٠ هزار مراجعه برای درمان حیات وحش به این مراکز انجام می شود که عدد بسیار بالایی است و نشان می دهد تمایل مردم به نگهداری از حیات وحش افزایش یافته است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره افزایش قاچاق حیات وحش گفت: فقر در جوامع محلی بر این روند دامن می زند، همچنین ناآگاهی از عواقب قاچاق حیات وحش هم دلیل دیگری است، تا زمانی که بازار حیات وحش خلیج‌فارس در تهران فعال است برخورد با قاچاقچیان بسیار دشوار خواهد بود.
اکبری درباره علت دشواری برخورد با قاچاقچیان گفت: عرصه های کشور بسیار وسیع و پهناور است و در تمام این عرصه ها زنده گیری صورت می گیرد، از سوی دیگر زنده گیری به علت افزایش فقر در جوامع محلی را به دنبال دارد، همچنین سرشاخه های قاچاق دستگیر نمی شوند از سوی دیگر بازار خوبی در این زمینه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وجود دارد و چون آموزش و فرهنگ سازی کافی انجام نشده قطعا کنترل این روند دشوار خواهد بود.
وی ادامه داد: افراد محلی برای زنده گیری اجیر می شوند و بر این اساس مافیای خرید و فروش حیات وحش به ویژه در تهران شکل گرفته است و برخورد با آنها به تنهایی از عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست برنمی آید.
به گزارش پایگاه خبری سرزمین پویانیوز و به نقل از ایرنا، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: برخورد قضایی با مافیای خرید و فروش حیات وحش بسیار دشوار است از سوی دیگر قوانین موجود بازدارنده نیست و به همکاری بیشتر قضات نیاز داریم.

1402/9/5

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :