تک نر خی شد ن ارز اصلی ترین فاکتور اثر گذار بر بازار سرمایه

در حال حاضر اصلی ترین فاکتوری که بر روند حرکتی بورس در ماه های آتی و قیمت سهام شرکت ها اثر گذار است، بحث تک نرخی شدن ارز می باشد. همانطور که می دانید تکلیف بودجه ای شده و قرار بر این است که بودجه سال 96 بر اساس ارز تک نرخی بسته شود.
عوامل اثرگذار در ریسک بازار سرمایه در حال حاضر نسبت به سال گذشته و قبل از اجرایی شدن برجام، کاهش یافته و بررسی و برآورد روند آتی بورس اندکی آسان تر شده است.
مدیر عامل شرکت کارگزاری جهان سهم ضمن بیان این مطلب در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر اصلی ترین فاکتوری که بر روند حرکتی بورس در ماه های آتی و قیمت سهام شرکت ها اثر گذار است، بحث تک نرخی شدن ارز می باشد. همانطور که می دانید تکلیف بودجه ای شده و قرار بر این است که بودجه سال 96 بر اساس ارز تک نرخی بسته شود. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر صنایع مختلف خواهد داشت اما اینکه کدام صنعت بیشترین تاثیر مثبت را از این امر می پذیرد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد چرا که در یک صنعت ممکن یک شرکت تأثیر زیادی بپذیرد و بر دیگر شرکت های حاضر در آن گروه اثری نداشته باشد.
فرشید جهانی در ادامه گفت: در نگاه کلی شرکتهای صادرات محور تاثیر مثبت و شرکت های گروه خودرو و دارو از تک نرخی شدن ارز اثر منفی خواهند پذیرفت.
وی افزود: نکته اساسی که در بازار های بین المللی و دیگر کشورهای پیشرفته وجود دارد این است که صنایع در این کشور های برای افزایش قیمت سهامشان به رشد راندمان می اندیشند و در ایران تنها با نگاهی کوتاه مدتی به رشد سود هر سهم که ممکن از محل فعالیت های عملیاتی نیز نباشد، توجه می شود که حتی این رشد سود می تواند در این مدت تحت تاثیر رشد نرخ تورم نیز باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کم کم باید بازار سرمایه ایران به سمت بازار های منطقه ای حرکت کند و با حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران و یا حضور سرمایه گذاران و شرکت های ایرانی در بازار های بین المللی به رشد بورس کمک شود و به عبارتی دیگر یکسری راه کار ها باید ارائه شود که بورس سیر تحول خود را با سرعت بپیماید و شاهد رونق در آن باشیم.
جهانی افزود: یکی از این راه هایی که می تواند به توسعه و تحول بورس کمک کند حضور پررنگ بازار گردان در سهام شرکت هاست که این امر می تواند از طریق شرکت های کارگزاری انجام گیرد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط بازار سرمایه و روند رو به بهبود آن انتظار روزهای بهتری برای بورس می رود و خوش بینی ها را در آن افزایش خواهد داد.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :