موسسه تحقیقاتی Counterpoint در گزارش جدید خود، فروش گوشیهای هوشمند را در سال ۲۰۱۷ در بازار چین تفسیر میکند. این موسسه در گزارش اخیر، شرکتهای مختلف را براساس میزان فروش، رتبهبندی کرده است؛ ضمن اینکه وضعیت فروش گوشیهای هوشمند آنها را نسبت به سال گذشته مقایسه میکند. همچنین در گزارش موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research، به این موضوع اشاره میشود که کدام گوشی فروش بالایی در چین داشته است.
در ابتدا، نموداری از سهم هریک از شرکتهای مختلف در بازار چین در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ منتشر شده است. هواوی بالاترین سهم را در این بازه زمانی، به محصولات خود اختصاص داده است زیرا سهم ۱۹ درصدی در فصل چهارم سال گذشته میلادی دارد. اوپو نیز که یک شرکت چینی است، توانسته سهم ۱۷ درصدی را به محصولات خود در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ اختصاص دهد. تقریباً میتوان گفت اپل و ویوو در یک رتبه قرار میگیرند؛ هر دو موفق شدهاند ۱۵ درصد در سه ماهه پایانی از فروش گوشیهای هوشمند، سهم داشته باشند. در همین حال، شیائومی به سهم ۱۴ درصدی در بازار چین رضایت داده است.
مقالههای مرتبط:
در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، تنها هواوی، شیائومی و اپل موفق شدهاند تا سهم خود را از بازار گوشیهای هوشمند افزایش دهند. این در حالی است که سهم اوپو نزدیک به یک درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین ویوو نیز نتوانسته است سهم خود را در فصل پایانی ۲۰۱۷ نسبت به بازه زمانی مشابه در دو سال گذشته، افزایش دهد.
بهطور کلی، گوشیهای هوشمند هواوی (Huawei) در سال ۲۰۱۷ بیشترین سهم را از بازار چین به خود اختصاص دادهاند؛ سهم این شرکت با رشد سه درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶، به ۱۹ درصد رسیده است. اوپو و ویوو نیز به ترتیب با سهم ۱۸ و ۱۷ درصدی، در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند؛ هر دو شرکت چینی که مالک آنها BBK Electrionics است، موفق شدهاند فروش گوشیهای هوشمند خود را در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶، افزایش دهند. برای رتبه چهارم و پنجم نیز، شرکت شیائومی و اپل با یکدیگر رقابت میکنند؛ کوپرتینوییها در مجموع، موفق نشدهاند سهم بیشتری را در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۶، به آیفونهای خود اختصاص دهند. در حالیکه شیائومی (Xiaomi) با رشد یک درصدی در فروش گوشیهای هوشمند خود، جایگاه چهارم را بهدست آورده است؛ باید اشاره کرد که در مجموع، تنها ۱۱ درصد از گوشیهای هوشمند عرضه شده در بازار چین در طی سال گذشته میلادی به آیفونهای Apple اختصاص داشته است.
همانطور که گفته شد، موسسه Counterpoint در گزارش خود به پرفروشترین گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ نیز اشاره کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده، اوپو R9S توانسته است در سال گذشته، فروش بیشتری نسبت به دیگر محصولات عرضه شده در بازار چین داشته باشد که کمی غافلگیرکننده بهنظر میرسد؛ با اینحال، باید گفت اوپو در بازار چین از محبوبیت زیادی برخوردار است. با وجود شرکتهای مختلف چینی، جایگاه دوم پرفروشترین گوشی به آیفون ۷ پلاس اپل اختصاص یافته است و در رتبهی سوم، گوشی Vivo X9 جلبتوجه میکند. به دنبال آن، یک گوشی دیگر از شرکت اوپو در رتبهی چهارم قرار دارد و آیفون ۷ اپل با صفحهنمایش ۴.۷ اینچی، توانسته است جایگاه پنجمی را به دست آورد. در رتبههای بعدی به ترتیب گوشی اوپو R11، ویوو Y66، آنر ۸ لایت هواوی، شیائومی ردمی نوت ۴ ایکس و آنر ۶ ایکس قرار گرفتهاند. این محصولات در مجموع، ده گوشی پرفروش بازار چین در سال ۲۰۱۷ ارزیابی شده است.
باید اشاره کرد که میزان فروش گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۵ درصد نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است؛ در همین حال، میزان عرضهی آنها افت یک درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۶ تجربه میکند.