تخفیفات دائمی شرکتهای روغن نباتی در بازار مواد غذایی به رغم افزایش رسمی قیمتها در سال جاری باعث نگرانی برخی از کارخانجات این صنعت شده است. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، روغن نباتی که طی سالهای اخیر رکورددار افزایش قیمت در گروه کالاهای اساسی است طی دو سال اخیر با چالش جدیدی در خصوص تخفیفهای دائمی به ویژه در فروشگاه های زنجیره ای مواجه شده است. چالشی که توسط سه شرکت بزرگ صنعت روغن نباتی با برندهای ملی و بزرگ در بازار ایجاد شده و در اغلب ماه های سال این شرکتها که در مجموع بیش از 50 درصد بازار روغن نباتی را در عمل تصاحب کرده اند این بازار را برای رقیبان تنگ تر کرده اند.
حال سوال اینجاست که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با کدام توجیه و مستندات قانونی در حالی که روغن نباتی با تخفیفات تا 20 درصدی در طول سال به فروش می رسد اقدام به افزایش 9درصدی قیمت روغن نباتی در تیرماه سال جاری کرده است؟ وسوال دیگر آنکه آیا روند تقریبا دائمی زیر قیمت فروشی در بازار که باعث تضعیف برندهای کوچکتر شده می تواند منجر به حذف این برندها از بازار روغن نباتی آنهم در شرایط رکود کنونی و ایجاد انحصار در بازار شود؟ اگر بازار روغن نباتی همچنان با حاشیه سود مناسبی با توجه به افزایش قیمت های مکرر در سالهای آغازین دهه 90 روبروست پس چرا انجمن صنفی صنایع روغن نباتی و برخی کارخانجات به دنبال افزایش قیمت رسمی توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت بودند و سود حاصل از این افزایش قیمت در جیب چه کسانی می رود؟!