گروه صنعتي ايران خودرو در جهت تحقق استراتژی مولتی برند، رويكردهاي خود را در توسعه روابط بينالمللي و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنيا براي سرمايه گذاري در اين گروه صنعتي در زمينه توليد محصولات جديد، توسعه صادرات و طراحي پلاتفرم و انتقال دانش فني و حركت به سوي خودروساز شدن قرار داده است.
در اين راستا و با گشايش فضاي سياسي و روابط بين المللي كشور، با تدبير مهندس هاشم يكه زارع مدير عامل گروه صنعتي ايران خودرو، اين گروه صنعتي موفق شد در پسا برجام با شرکای خودروساز بزرگ خارجي فعاليت هاي خود را توسعه دهد. از سوي ديگر براي دست يابي به اهداف تعيين شده در حوزه توسعه و تنوع محصول، در كنار ارتقاي كيفيت محصولات فعلي، همكاري هاي بينالمللي و شراكت با توليدكنندگان مطرح جهاني به عنوان ره يافتي براي تامين نياز مشتريان پيش روي گروه صنعتي ايران خودرو قرار گرفته است.
در همین راستا طی ماه هاي اخير اولين قرارداد پسابرجامي صنعت خودرو به مرحله اجرايي رسيده است. در بهار امسال شركت مشترك ايران خودرو و پژو با عنوان ايكاپ پايه ريزي شده و با انتخاب هيات مديره و مديرعامل، به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز كرده است.
مطابق با مفاد ايران قرارداد توليد محصول مشترك ايران خودرو و پژو در سال چهارم فعاليت به 70 درصد توليد داخلي خواهد رسيد. مشاركت قطعه سازان ايراني و اروپايي خود عامل بسيار مهمي در فناوري و به روز رساني توليدات قطعه سازان و افزايش كيفيت قطعات توليدي خواهد بود. هم اكنون سالن هاي توليد محصولات مشترك درحال تجهيز و راه اندازي است و اولين محصول كه پژو 2008 است در اسفندماه امسال وارد بازار خواهد شد. در كنار همكاري هاي بين الملل، گروه صنعتي ايران خودرو تقويت برند ملي و عرضه محصولات جديد با نشان داخلي را نيز دنبال مي كند. به گونه اي كه در راهبرد اين شركت، 40 درصد از سبد محصولات توليدي متعلق به برند ملي خواهد بود. در اين مقال نگاهي بر عملكرد و فعاليت هاي بزرگ ترين خودروساز خاورميانه در سال 95 خواهيم داشت.
خدمات پس از فروش و فعاليت هاي امدادي به مشتريان
شركت خدمات پس از فروش ايران خودرو، ايساكو، با تدوين برنامه هاي جامع و به روز، به دنبال كسب رضايت حداكثري مشتريان است. اين شركت در بهار امسال با ارايه خدمات امدادي در جشنواره نوروزي توانست رضايت مشتريان را به ميزان قابل توجهي جلب كند. جشنواره خدمات نوروزي كه با افزايش ناوگان امدادي در سراسر كشور همراه بود، با مديريت صحيح و به موقع امكانات و منابع شركت امدادخودروي ايران توانست تعطيلات به ياد ماندني را براي مردم و خدمت گذاران آنان در شركت ايساكو به جاي بگذارد.
آمارها حاكيست، در اين جشنواره، كاركنان مركز تماس ايرانخودرو به بيش از 98درصد تماسها از ميان 140هزار تماس، پاسخ داده و تعداد 51 هزار و 500 خدمت امدادي صورت گرفته است. همچنين متوسط زمان انتظار مشتريان 24 دقيقه و 59 ثانيه، برآورد شده و زمان تعميرات نيز كاهش يافته است. از ديگر سو، نظرسنجي و گزارشهاي نهايي نشان ميدهد 92 درصد مشتريان از دريافت اين خدمات ابراز رضايت كردند كه كاهش 50 درصدي شاخص شكايات نسبت به پذيرش در مقايسه با سال گذشته مويد اين رضايتمندي است.همگام شدن شركت ايساكو با مشتريان در فضاي مجازي نيز از ديگر رويكردهاي جديد اين شركت است. اپليكيشن موبايلي كه اين شركت طراحي كرده در راستاي دسترسي راحت و مستقيم مشتريان به نيروي امدادي و استفاده از خدمات پس از فروش خودرو در اختيار مشتريان قرار گرفته است.
حفظ سهم بازار
گروه صنعتي ايران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند. اين شركت درصدد است با توليد و عرضه محصولات متنوع و جديد سهم فعلي را حفظ كرده و حتي افزايش دهد. در این راستا گروه صنعتی ایران خودرو موفق شد با تولید 57 هزار و 879 دستگاه انواع خودروهای سواری و وانت در مرداد ماه سال جاری بیشترین تیراژ تولید ماهیانه از ابتدای سال 94 را به ثبت برساند.
ایران خودرو در مردادماه امسال توانسته تیراژ تولید خود را به میزان 36 درصد نسبت به مرداد سال گذشته افزایش دهد. تولید مرداد ماه سال گذشته 42 هزار و 449 دستگاه خودرو به ثبت رسیده است.
آمار تولید تجمعی ایران خودرو در پنج ماه نخست امسال، حکایت از افزایش تولید به میزان 11 هزار دستگاه خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این شرکت توانسته از ابتدای سال 95 تا پایان مردادماه 244 هزار و 265 دستگاه خودرو تولید و روانه بازار کند.
همچنین در سال 95 روش هاي منعطف و متنوعي براي فروش محصولات فعلي ايران خودرو درنظر گرفته شده است. تامين نياز و سليقه گروه هاي درآمدي مختلف مبناي تصميم گيري هاي ايران خودرو در زمينه فروش محصولات است. فروش نقدي و اقساطي با ارايه تسهيلات مناسب زمينه خودرودار شدن بسياري از مشتريان را فراهم كرده است.
گام هاي ايران خودرو در بازارهاي صادراتي
توليد بدون سرمايه گذاري از راهبردهاي اصلي ايران خودرو در كشورهاي صادراتي هدف است. ايران خودرو در بهار امسال تفاهم نامه اي را براي مونتاژ محصولات خود در كشور آذربايجان امضا كرده است. ايران خودرو هيچ گونه سرمايه گذاري در آذربايجان انجام نخواهد داد و مشاركت به صورت ارايه خدمات فني و مهندسي براي راه اندازي خط مونتاژ خواهد بود.
از ديگر اقدامات ايران خودرو در بازارهاي بين المللي، آغاز صادرات خودروهاي پليس به تركمنستان است. يكي از برنامه هاي ايران خودرو افزايش سهم در بازار كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز از طريق اتحاديه گمرك اين كشورها است و بر همين اساس صادرات به كشورهاي تركمنستان، بلاروس و راه اندازي سايت آذربايجان و قزاقستان را در دستور كار قرار داده است.
مطابق با اهداف ترسيم شده براي سال 95، 30 درصد صادرات ايران خودرو به كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز (CIS) خواهد بود كه تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدف گذاري شده است. بخش ديگر صادرات محصولات ايران خودرو به كشور عراق است كه علاوه بر خودروي سواري به صورت قطعات منفصله، صادرات كاميون به صورت آماده نيز برنامه ريزي شده است.
صادرات به تونس از ديگر برنامه هاي امسال ايران خودرو در بخش صادرات است كه در مجموع صادرات 30 هزار دستگاه در سال 95 هدف گذاري شده است.
همكاري ايران خودرو ديزل با وزارت بهداشت
در بهار امسال شركت ايران خودرو ديزل در قراردادي با وزارت بهداشت متعهد به تامين 800 دستگاه آمبولانس اين وزارت خانه شد.
برمبناي اين قرارداد، تجهيزات پيشرفته مورد نياز كابين بيمار از شركتهاي معتبر اروپايي تهيه و در آمبولانسهاي توليدي در شركت ايران خودرو ديزل نصب خواهند شد. اين محصولات از سرويسهاي شبكه گسترده خدمات پس از فروش شركت گواه در سراسر كشور برخوردار خواهند بود.
ایرانخودرو تولیدکننده برتر رنو
همچنين در آخرين ارزيابي صورت گرفته از سوي شركت رنو، محصولات رنو توليدي در شركت ايران خودرو (تندر) در مرز طلايي كيفيت شركت رنو قرار گرفته و عنوان كيفيت برتر محصولات تندر درخاورميانه، آفريقا و هند را كسب كردند.
توليدكنندگان محصولات رنو در منطقه خاورميانه، هند و آفريقا براساس تقويم اجرايي شركت رنو همواره به صورت تصادفي مورد ارزيابي قرار مي گيرند كه در آديت موسوم به 00611 شاخص هاي كيفيت در هفته گذشته، گروه صنعتي ايران خودرو براي سومين بار پياپي موفق به كسب عنوان توليدكننده
برتر شده است.
تحويل تاكسي جديد در روز اسقاط خودرو فرسوده
همچنین گروه صنعتي ايران خودرو طرحي را اجرا كرده كه براساس آن رانندگان تاكسي مي توانند در روز اسقاط تاكسي فرسوده خود، تاكسي نو را دريافت كنند.سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در اجراي طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی 90هزار دستگاه تاکسی فرسوده با انعقاد قراردادي به گروه صنعتي ايران خودرو ماموريت داد تا به عنوان تامین کننده اصلی خودروهای اين طرح، جایگزینی 90هزار تاکسی فرسوده را آغاز کند.
طرح نوسازی ناوگان و جایگزینی 90هزار دستگاه تاکسی فرسوده در سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رونمایی شد تا با اجراي اين طرح دهها هزار تاكسي فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج شود و گامي مهم در رفع بحران آلودگي هوا به ويژه در شهر تهران برداشته شود.
پس از آن، گروه صنعتي ايران خودرو برنامه ريزي و اجراي طرح «كليد به كليد» را با هدف تحويل تاكسي نو در هنگام اسقاط خودرو فرسوده آغاز كرد و همزمان با هفته دولت به مرحله اجرا رساند.با اجراي اين طرح رانندگان و مالكان تاكسي مي توانند تا لحظه دريافت خودرو جديد، تاكسي قبلي خود را در اختيار داشته و از آن استفاده كنند. پيش از اجراي طرح «كليد به كليد» مراحل دريافت تاكسي جديد از زمان اسقاط خودروي فرسوده چندماه طول مي كشيد و قطع درآمد رانندگان تاكسي، مشكلاتي را براي آنها به وجود مي آورد. اين طرح همزمان با هفته دولت به صورت كامل به مراحل اجرايي خود رسيده است و تعداد تاكسي هاي تحويل داده شده در هفته دولت از مرز يازده هزار دستگاه گذشت.
گروه صنعتی ایران خودرو امیدوار است که با بهرهگیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش كاركنان مجموعه بتواند با برنامه ها و اهداف جامع ترسيم شده، در مسير تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل گام بردارد تا از اين رهگذر يادگار ارزشمندي را در حفظ و توسعه صنعت پيشرو كشور براي آيندگان برجاي بگذارد.