آذربايجان يازدهمين شريك تجاري ايران شد

دومین نمایشگاه ایران پروژه در باکو؛
آذربايجان يازدهمين شريك تجاري ايران شد
رايزن بازرگاني صنعتي و معدني ايران در جمهوري آذربايجان با اشاره به صعود يك پله‌اي حجم تجارت ايران و آذربايجان در يك ماهه اخير گفت: آذربايجان در پنج ماهه نخست سال‌جاري يازدهمين شريك تجاري ايران شد.
محمد ابراهيم نقي‌زاده در گفت‌و‌گو با پايگاه خبري سازمان توسعه تجارت با بيان اين مطلب در باکو گفت: در پنج ماهه نخست امسال، ایران 282 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است که از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال، 154درصد و از نظر نظر وزنی نیز 189 درصد افزایش داشته است. وی با بیان اینکه در این مدت 737 هزار تن کالا به جمهوری آذربایجان صادر شده است، گفت: برگزاري نمايشگاه در باكو اقدام بسيار سنجيده و مناسبي بود چرا كه هم اكنون آذربايجان اصلاحات اقتصادي و توجه به تجارت و سرمايه‌گذاري را در برنامه‌هاي اقتصادي خود گنجانده است. به همين دليل ايران مي‌تواند از اين فرصت به نفع توسعه صادرات در اين كشور استفاده كند. وي با بيان اينكه هم‌اكنون 3 خط تعرفه‌اي 5، 10 و 15 درصدي در گمركات آذربايجان وجود دارد، خاطرنشان كرد: به دنبال بازنگري در برنامه‌هاي اقتصادي آذربايجان خطوط تعرفه‌اي اين كشور به 2 خط تعرفه‌اي كاهش خواهد يافت. نقي‌زاده اضافه كرد: كاهش نظام تعرفه‌اي به منظور تشويق توليد و صنايع داخلي اين كشور است ضمن اينكه ايران منتظر است تا بعد از اصلاحات اقتصادي و تدوين قانون جديد تجارت در اين كشور مذاكره بر سر امضاي تجارت ترجيحي بين دو كشور را به انجام رساند. وي خاطرنشان كرد: كاهش قيمت نفت و ارزش پول ملي آذربايجان در سال 2016 باعث شده كه بسياري از كالاهاي ايراني با برندهاي خارجي و حتي برندهاي اروپايي قابل رقابت باشد و به علت قيمت رقابتي بتواند توجه مصرف كنندگان آذري را به خود جلب كند.
وي با اشاره به نمايشگاه تخصصي ايران پروژه يادآور شد: هم‌اكنون ما دومين تجربه برگزاري نمايشگاه در آذربايجان را داريم و با توجه به حضور شركت‌هاي مختلفي از نفت و گاز، شركت‌هاي خودروسازي، ساخت اتوبوس، صنايع وابسته مانند تايرسازي و همچنين شركت‌هاي فعال در زمينه آب‌وفاضلاب مي‌توانيم سهم خودمان را از بازار كشور آذربايجان افزايش دهيم.
نقي‌زاده همچنين اضافه كرد: آذربايجان تقويم نمايشگاهي مرتبي دارد اما مقياس نمايشگاه‌هاي آذربايجان قابل مقايسه با نمايشگاه‌هاي كشورمان نيست. وي همچنين اظهار داشت: به علت بهبود روابط سياسي ايران و آذربايجان بايد روابط تجاري و اقتصادي دو كشور نيز گسترش يابد به همين دليل از ابتداي سالجاري تاكنون 5 همايش اقتصادي بين فعالان اقتصادي دو كشور برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است. رايزن بازرگاني كشورمان در باكو در عين حال اظهار داشت: بازار آذربايجان يك بازار 10 ميليون نفري است  اما موقعيت استراتژيك دارد و دروازه ورود ايران به روسيه محسوب مي‌شود. وي ادامه داد: از موقعيت استراتژيك آذربايجان مي‌توان به عنوان پايگاه صادراتي ايران استفاده و به كشورهاي همجوار محصولات كشورمان را صادر کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، دومين نمايشگاه تخصصي ايران پروژه در باكو با مجوز سازمان توسعه تجارت و به همت شرکت پارس پگاه تجارت هم اکنون در باکو اکسپو سنتر آذربایجان در حال برگزاری است. در این نمایشگاه که تا 31 شهریور دایر است، 54 شركت ایرانی آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در زمینه های مختلف به معرض نمایش گذاشته اند.

اشتراک گذاری این مطلب در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری این مطلب در :